lunes, 19 de septiembre de 2016

FUTURO CON "GOING TO"

 Futuro con “going to”
Objetivo: Establecer el uso gramatical correcto del futuro con “going to” dentro de las oraciones, teniendo en cuenta decisiones, intenciones o planes que se llevarán a cabo con certeza.
“going to”
•Esta forma se utiliza cuando hay gran certeza de que las cosas ocurrirán.
«going to» equivale a voy a, vamos a
 •No se hace referencia al verbo ir, de desplazarse, sino a la firme intención de hacer algo.
Ejemplo:            
Yo voy a comprar un carro nuevo.
(hay una intención grande de comprar un carro y además es casi seguro que ocurra muy pronto)
Nosotros vamos a aprender inglés.
( Es algo seguro)
FORMA AFIRMATIVA
    AM
SUJETO    +    IS     +    GOING TO   +   VERBO  + COMPLEMENTO
                                   ARE                                   en forma base
Mi papá va  a lavar el carro este fin de semana.
My father
is
going to
wash
the car this weekend.
Nosotros vamos a estudiar responsablemente.
We
are
going to
study
responsibly.
Ellos van a ir al cine mañana.
They
are
going to
go
to the cinema tomorrow.
FORMA NEGATIVA
                     AM
  SUJETO     +   IS         +      NOT     +       GOING TO    +     VERBO   +   COMPLEMENTO         
                             ARE                                                                  en forma base
Nosotros no vamos a ir al club esta noche.
We
are
not
going to
go
to the club tonight.
El profesor no va a dar un examen hoy.
The teacher
is
not
going to
give
an exam today.
Practice: 1. Complete las oraciones escribiendo sobre la línea  la forma del futuro “going to” correcta:
Futuro Inmediato Afirmativo:
a. She _______________ study French.
b. Martha and I _______________ the park tomorrow.
c. We ______________ think about the class.
d. They ______________ do their homework.
e. Charlie ______________ play soccer.
Futuro Inmediato Negativo:
a. He ______________ take the bus early tomorrow.
b. The dog _______________ drink its water.
c. She and I ______________ go to the party.
d. Patty __________________ play with us.
e. Your sister ______________ work tomorrow.

FORMA INTERROGATIVA
AM
IS      +      SUJETO    +   GOING TO   +  VERBO  +   COMPLEMENTO ?
ARE                                                                      en forma base
•¿Usted va a ir a la iglesia mañana?
Are you going to go to  church tomorrow?
•¿Usted va a hacer la tarea de inglés este fin de semana?
Are you going to do the English homework this weekend?

•¿Antonio va a comprar su uniforme el próximo jueves?
Is Antonio going to buy his uniform next Thursday?
La diferencia entre este tiempo verbal y el futuro simple con will es que en este caso no se pregunta si hay probabilidad de que pasen o no las acciones sino que se pide certeza en la respuesta.
  • ¿Ella va a venir mañana?  / Is she going to come tomorrow? 
                              
Respuestas largas:         Yes, she is going to come tomorrow.
                                               No, she is not going to come tomorrow.

                              
Respuestas cortas:         Yes, she is.
                                                No, she is not. / She isn’t.
  • Are you going to do the English homework this weekend?
 Long answers:                 Yes, I’m going to do the English homework this weekend.
                                               No, I’m not going to do the English homework this weekend.

Short answers: Yes, I am.
                                                No, I am not. / I’m not.

  • Is Antonio going to buy his uniform next Thursday?
Long answers: Yes, he’s going to buy his uniform next Thursday.
                                               No, he’s not going to buy his uniform next Thursday.

Short answers: Yes, he is.
                                               No, he is not. / He isn’t.
          Practice: . Cree y lea oraciones en futuro inmediato, mencionando sus planes para el día siguiente.
          Ejemplo:            
          •I am going to get up at five in the morning. I’m not going to have breakfast at home because I’m going to have breakfast with my best friend in a coffee shop. Then, I’m going to work at 7:30…
          • Tomorrow, I’m going to study in the morning. Then, My children and I are going to paint…
          2. Complete las siguientes oraciones. Tenga en cuenta el verbo en paréntesis y la forma del futuro (going to).
          a. It ______________________ (rain) tomorrow.
          b. They ______________________ (eat) sushi on Saturday night.
          c. I ______________________ (wear) blue jeans and sneakers tomorrow.
          d. We ______________________ (not / help) you with your homework.
          e. Jackie ______________________ (not / walk) home; he ______________________ (go) by bus.
          f.______________________ (you / cook) dinner?
          g. Susan ______________________ (not / share) her toys.
          h. ______________________ (they / leave) tonight?
          i. ______________________ (she / be) in the concert?
          j. We ______________________ (not / spend) our holiday abroad this year.



ORTOGRAFÍA PUNTO COMA, (INGLÈS)

 Ortografía
Objetivo: Identificar los diferentes signos de puntuación, haciendo uso de los mismos dentro de textos sencillos en inglés para una mejor estructura y orden.
El Punto – PERIOD – (.)
Los puntos se usan al final de una oración o un enunciado con sentido completo:
  This is the way how we save money.
Los puntos se usan luego de hacer una pregunta indirecta.
  He asked me to go with him.
  Este se usa cuando terminamos con una abreviación “etc.” Al final de la oración.
  I enjoy swimming, trekking, running, etc.
  Con algunas abreviaturas.
  London St.
  Sunset Blvd.
  Richmon St.
  Puntos suspensivos – Ellipsis – (…)
  •Los puntos suspensivos se utilizan para omitir una palabra, frase, línea o párrafo citado.
  … at the end the pirates found a big treasure and returned to their ships.
  •Los puntos suspensivos se utilizan para dejar una idea que continua.
  “A modern city must be governed by a council … the council itself have the power to take decisions...”
  La coma – Comma – (,)
Las comas se utilizan para separar palabras o grupos de palabras en serie.
  We bought a house, now we need to buy some furniture as a sofa, a TV, a bed, and a table with some chairs.
En inglés, las comas se utilizan para remplazar la conjunción “Y” entre dos adjetivos o adverbios.
  My young, beautiful wife…
Las comas se utilizan en inglés para separar el mes del año en las fechas.
  My daughter was born on February 20th, 1992.
Introducir una oración subordinada, es decir, que se incluye dentro de la anterior o la explica mejor.
  The city, where I was born, is now a capital city.
  If you want to buy it, don’t think twice.
  La coma – Comma – (,)
Para separar palabras o frases que nos interrumpen la oración.
  Learning Spanish, however, can take a long time.
Para enmarcar una información no tan importante, se introduce entre 2 comas.
  The information, we didn’t expected to have, is confidential.
Separar dos oraciones diferentes, por lo general se conectan después de coma con conjunciones (and, but, for, nor, yet, or, so). Cada oración debe llevar sujeto y verbo.
  I went to the mall, but it was closed.
  I love the blue one, but the white isn’t bad.
Separar una oración del “tag question”.
  You are angry, aren’t you?
  La coma – Comma – (,)
Separar dos oraciones que contrastan entre sí.
  She’s being irresponsible with their children, not with hers.
  That house is red, not green.
Introducir con palabras como: well, yes, so, however, nowadays, entre otras.

  Well, the profit is not the most important thing for this company.
  So, you are saying that we are working this hard for nothing.
  Dos puntos – Colon – (:)
Se utilizan para enumerar algo.
•Tomorrow we will buy: tomatoes, cheese, meat, eggs.
Explicar la idea anteriormente expresada.
The payments are delayed: It means we have already paid but the bank is not making the transference.
En este caso, si la oración que explica es larga, la primera letra irá en mayúscula.
ü  Introducir una cita.
•Descartes said:  “I think, therefore I am”.
“Punto y coma”– Semicolons – (;)
  Se utiliza para:
Para separar dos oraciones afines, pero sin nexo que las una.
                •Keep the door open; my kids are going to arrive at any moment.
                 • Some people eat junk food; others prefers eating healthy.
Antes de introducir palabras como: Namely, However, therefore, that is, for example (e.g), entre otras ya que estas palabras contrastan con la idea anterior y es necesario separarlas.
                •Every productive section is going on a strike; however, the president insists there is no             problem in the country.
Separar listas cuando algunos elementos de ellas contienen comas.
                •In Colombia there are 32 capital cities: Bucaramanga, Santander; Barranquilla, Atlántico;      Bogotá, Cundinamarca; Medellín, Antioquia; between others.
Apostrofo”– Apostrophes – (‘)
  Se utiliza para:
Contracción de palabras, el apostrofo toma el lugar de la o las letras que reemplaza.
  He’s (He is)
  You’ve been to USA (You have been to USA).
  I’d like to see you more often (I would like to see you more often.
Con el posesivo sajón.
  Andrea’s appartment is really comfortable.
Para señalar una década
  At the beginning of the 90’s nobody has cellphones.
  Signo de interrogación”– Question mark”– (?)
  Este signo, se usa solo al final de oraciones interrogativas.
  •Did you do the homework?
  •Do you like pizza?
  “Signo de admiración”– Exclamation mark”– (!)
  Este signo se usa generalmente para expresar sorpresa, entusiasmo etc. Se usa al final.
  •What an amazing day!
  •Oh my God!
  Comillas –“Quotation marks” – (“”)
  Por lo general, estas se usan para resaltar un pensamiento o alguna palabra dicha por alguien; o para resaltar el nombre de un libro o película.
  •“English is very important”, said Carlos.
  •I am reading a book called “The hobbit”.



EL ADVERBIO (INGLÈS)

Adverbios
De lugar
De probabilidad
De tiempo
De afirmación
De intensidad
Objetivo: Reconocer y aplicar correctamente las reglas gramaticales para construir oraciones y textos sencillos en tiempos verbales simples, incluyendo adverbios de lugar, probabilidad y tiempo.
Adverbios de lugar : Indican el lugar donde se lleva a cabo una acción, un estado o un proceso.
•Around             (Alrededor)                                • away        (lejos)
• back                  (atrás)
•  below              (abajo)
• under               (debajo)
• down                (abajo)
• up                      (arriba)
 • over (sobre)
 • abroad            (fuera)
 • out                    (afuera)

• Far                     (Lejos)
• Near                  (Cerca)
• There                (Allí)
• Here                  (Aquí)
•Outside             (Afuera) 
• Inside               (adentro)
behind             (detrás)
in                        (en)
v  Los adverbios de lugar se ubican siempre antes del lugar al cual hacen referencia.
v  • We live near the school.
v  • My sister is hiding under the table.
v  • They ride bicycles around the park.
v  •Please sit here
v  •Two dogs were playing outside.
v  •The Bank is over there.
v  • Camilo is in front of the library.
v  • Paola and Carlos are walking in the forest.
v  Adverbios de probabilidad: Son adverbios que expresan, tal como su nombre lo indica, la probabilidad o posibilidad de que un evento ocurra o que una afirmación sea cierta.
v  • maybe                             (quizá)
v  •perhaps                           (quizá, tal vez)
v  •possibly                            (posiblemente)
v  •probably                          (probablemente
v  Maybe you are a better student than him.
v  •Do you possibly travel to France this year?
v  Maybe, you’re right or maybe not!
v  • It’s probably the best book I’ve ever read.
v  Perhaps it will rain.
v  Adverbios de tiempo: Indican cuando tiene lugar una acción, un estado o un proceso.
v  Again                 (otra vez)
v  before                              (antes)
v  soon                  (pronto)
v  late                     (tarde)
v  early                  (temprano)
v  •now                   (ahora)
v  •yesterday        (ayer)
v  Soon                  (pronto)
v  today                               (hoy)
v  tomorrow       (mañana)
v  tonight                            (esta noche)
v  last week        (la semana pasada)
v  last month      (el mes pasado)
v  last year                          (el año pasado) 
v  Ejemplos:
v  He came home late last night.
v  He will be a university student soon
v  I want an ice cream now.
v  They played soccer yesterday.
v  It's getting dark now.
v  •Estos adverbios se utilizan al principio o al final cuando se refieren a un espacio de tiempo: ahora, ayer, hoy
v  I will go to the cinema tomorrow.
v  Yesterday, I played all night.
v  •Cuando se trata de adverbios que indican un cómo pero haciendo referencia al tiempo se utilizan al final, así como: temprano, tarde, etc.
v                 I wake uo early.
v                 I arrive home late.
v  Adverbios de afirmación:
v  Estos adverbios se utilizan para ratificar una posición o responder positivamente a una idea.
v  •certainly           (ciertamente)
v  •naturally           (naturalmente)
v  •of course         (por supuesto)
v  •surely                (seguramente), etc. 
v  Naturally, I will discuss this with my wife.
v  • We won the march, of course.
v  •The fault surely lies in the design of the equipment.
v  •"Can you give me a hand?" "Certainly.“
v  • She has surely gone.
v  • They are obviously here.
v  •Estos adverbios, generalmente responden a preguntas.
v  •Will you come to class tomorrow?
v  Of course! Tomorrow will be the exam.
v  •"May I sit here?" "Surely." (= Yes, certainly.)
v  •En algunos casos se utilizan como énfasis de la oración y también se ubican al iniciar o después del sujeto.
v                
v                 •That law certainly won’t help us.
v                 •Without more food and medical supplies, these people           will surely not survive.
v  Adverbios de grado o intensidadIndican la intensidad con que se realiza la acción.
v  •completely      (completamente) •extremely   (extremadamente)
v  •greatly              (grandemente, muy) etc.
v  •That is extremely dangerous!
v  •I don’t think he is completely honest
v  • I completely forgot about the homework.
v  • Pitons are extremely dangerous reptiles.
v  •I was greatly impressed by her singing.
v  Para ubicar los adverbios en la oración correctamente, podemos decir que hay tres posiciones en las cuales puede ir:
v   
v  •Al principio de la oración.
v  Ejemplo:
v  Todos los días yo voy a la iglesia.                             Every day, I go to church.
v  Quizá ella tiene las llaves.                                           Maybe she has the keys.
v   
v  •En el medio (antes del verbo de la oración).
v  Ejemplo:
v  Nosotros nunca dijimos eso.                     We never said that.
v  Ellos siempre juegan fútbol.                      They always play soccer.            
v   
v  Excepción: Con el verbo “to be”, el adverbio se ubica después.
v  Ejemplo: yo siempre estoy feliz.                              I am always happy.
v   
v  •Al final
v  Ejemplo: Usted habla lentamente.        You speak slowly.
v                  Espero verte pronto                     I hope to see you soon.
v  Practice: 1. Lea las oraciones y complételas con un adverbio de lugar.
v  far – beside – near – in – inside – on top of – below – in the middle of
v  1. Hey Mark! Come and sit here _____________ me.
v  2. Is there a library _____________ here?
v  3. From the top of the building, cars _____________ look like toys.
v  4. Sharon was born _____________ South Africa.
v  5. It is raining today, so I decided to stay _____________.
v  6. The hotel is _____________ the hill; it has an amazing view over the city.
v  7. There is a line _____________ the room. You can’t pass it.
v  8. The children can’t play _____________ from home.
v  Listening Exercise
v  2. Escuche las siguientes oraciones. Complete los espacios en blanco con el adverbio que escuche.
v  1. Erick ___________________ plays chess in the afternoon.
v  2. Mom and Dad were ___________________ mad about your grades.
v  3. ___________________, Tim arrives tomorrow morning from Italy.
v  4. Myra looked ___________________ at her crying baby.
v  5. I was playing __________________ when _________________ it started raining.
v  6. We have ___________________ waited too long for you.
v  7. She ___________________ closed the door.
v  8. ___________________, she was sad. But, ___________________ the knowledge that Tommy was safe gave her some comfort.
v  9. His feelings about her are ___________________ obvious.
v  10. I don’t like this report. Can you do it ___________________?
v  Aeróbicos mentales
v  ¿Qué se da una vez cada minuto, dos veces en un momento y nunca en cien años?
v